Tre syften med soundcloud-projekt

Lars-Gunnar Franzén gör sina sista år i yrkeslivet som professor i Kemi inrikting Biokemi. Med en stundande, välförtjänt pension siktar Lars-Gunnar på att öka sitt spelande när pensionen om cirka ett år blir på heltid.


Lars-Gunnar checkar in, som många av oss, på att starta sin blockflöjtskarriär i unga år. Efter det traditionsenliga spelandet i mellanstadiet blev det dock en paus. Lars-Gunnar berättar om hur han hittade tillbaka till flöjten via folkmusiken: 1980 upptäckte jag folkmusikkaféet i Göteborg, och började dansa där. Och just då drog Bill Mchesney igång en studiecirkel i låtspel på blockflöjt (Bill spelade i folkmusikgruppen Groupa under 80-talet och en bit in på 90-talet). Jag spelade i Bills cirkel i några år. Under några år deltog jag sedan i många veckokurser i folkmusik på somrarna. Alla (eller nästan alla) andra på kurserna spelade fiol, och lärarna var fiolspelmän.


Under åren 90-91 tog jag lektioner av fiolspelmannen Anders Rosén, och lärde mig låtar ur hans repertoar, dels låtar från Västerdalarna (Malung, Lima, Transtrand, Särna), dels låtar efter Lejsme Per (Lejsme Per levde i Malungs finnmarker på gränsen till Värmland, och hans låtar spelas både av Malungspelmän och av Värmlandsspelmän. Anders sa att Malungs finnmarker kulturellt hör mer till Klarälvsdalen i Värmland än till Dalarna, och hans sätt att tolka Lejsme Pers låtar anknyter mer till Klarälvdalstradition än till Malungstradition).

1994 började jag spela med Dan Olsson, fiolspelman (och riksspelman) från Värmland som då var relativt nyinflyttad i Göteborg. Vi upptäckte att vi hade liknande repertoarer och att det fungerade bra att spela ihop. Jag bidrog med låtar som jag hade efter Anders Rosén, framför allt låtar efter Lejsme Per, och Dan med Värmlandstradition. Och sedan dess har vi spelat som duo. (Dan är även lärare på musikhögskolan i Göteborg).


För ett par år sedan tog jag lektioner för Ellika Frisell och lärde mig Orsa-repertoar.

 

 

I och med pandemin letade Lars-Gunnar efter någon form av mål eller morot för att hålla igång sitt spelande och svaret blev SoundCloud. Idag har Lars-Gunnar spelat in och laddat upp ett hela 23 låtar på sin SoundCloud. Alla inspelade på blockflöjt. SoundCloud-projektet hade tre syften:

1. Att hålla igång spelet under pandemin. När jag inte fick till samspel med andra så var det svårt att motivera mig till att spela, så jag behövde något att jobba för.

 

2. Att utveckla spelet. När jag lyssnar på inspelningarna så hör jag själv hur jag egentligen spelar, och jag märker då vad jag behöver jobba på och ändra. Jag märker att detta har gett mig en stadigare danspuls i spelet.


3. Att få låtar att lägga upp på Soundcloudsidan. Det är kul att kunna visa upp min musik på det sättet, och kanske kan det medföra att jag får någon spelning.

Undertecknad kan också berätta att antalet låtar som funnits på SoundCloud är betydligt fler än 23 från början, Lars-Gunnar har rensat, lyssnat och valt ut de han tycker är så bra att de får ligga kvar. Undertecknad ser en framtid med ett ökande bibliotek där vi kan frossa i folkmusik spelad på blockflöjt. Lars-Gunnar berättar att han kommer att fortsätta ladda upp musik. Vid inspelningarna har han använt altblockflöjter, en modern alt i F från Mollenhauer och en RA-flöjt i G av Ragnar Andersson (Ragnars egen uppfinning, en hybrid mellan barock- och renässansblockflöjt). Spelade på altblockflöjter klingar låtarna en kvart (F-alt) eller kvint (G-alt) högre än i fiolversion.

 

Lars-Gunnar har nyligen skaffat en Eagle, och han har planer på att använda den i några inspelningar.


Stort Tack Lars-Gunnar för att du ger oss möjligheten att lyssna in på folkmusiken du spelar.

 

 

_________________________________

Lars-Gunnars SoundCloud

Lars-Gunnar och Dans SoundCloud

 

Foto 1: Bild från dansspelning på Landskappleiken i Røros sommaren 2017.

Foto 2: Bild från konsert på Ransätersstämman 2019, duospel med Dan Olsson.

Team Recorder - This is the EAGLE recorder

 

Text: Alexandra Larsson

 

29 Aug 2021