Arkiv

Fortbildning för blockflöjtslärare 2024

"Att leda en blockflöjtsensemble, Nya impulser" med Simon Borutzki

När: måndag 28 oktober 2024 kl 9:30-16:30

Var: Örebro – Kulturkvarteret, Fabriksgatan 4, 702 35 Örebro

Vi spelar arr av och med Simon Borutzki och vi kommer att skicka noter i förväg. Simon kommer under dagen att prata om intonation, artikulation, klangideal och arrangeringsteknik varvat med mycket spelande. Det finns både svårare och lättare stämmor att spela. Fortbildningen kommer att hållas på engelska.

Simon är en flitigt anlitad lärare/föreläsare och vi är glada att han kommer och håller fortbildning för oss här i Sverige. Vi känner mest igen honom som ledare för Berliner Blockflötenorchester som huvudsakligen består av amatörer. Inspelningar finns på både YouTube och Spotify.

 

 

 

Blockflöjts Frossa 2023

En helg med blockflöjten i centrum. 
För barn och vuxna, elever, lärare, musiker, amatörer.
Alla är välkomna att delta!
Möt andra från hela landet som spelar blockflöjt.

Allt detta hände på: 

Musikhögskolan Ingesund i Arvika 21-22/10 2023.

 

 

Under Blockflöjtsfrossan 2023 hade deltagarna möjlighet att berätta om ett intryck eller ett avtryck som en blockflöjtslärare gjort på dem. Något som fick plats på en post-it-lapp fäst på en anslagstavla.

Det blev en massa post-it-lappar! Här kommer ett urval och en sammanställning av dessa:

Några skriver om den första, bästa, snälla, coola och kanske hittills enda blockflöjtsläraren. Den som om det finns en whiteboardtavla i undervisningsrummet, känner igen liknande meddelanden dekorerade med hjärtan och smileys då och då. ”Min blockflöjtslärare är den bästa personen på hela jorden, tycker jag.” “Ikonisk!” “Alltid lika inspirerande och får en alltid att bli glad.” “Bäst!!!”
Andra skriver om den som visar vidden och bredden i blockflöjten, får med sina elever i en ensemble, är innovativ och nyskapande, vågar arra ny och gammal musik. "POSITIV! FLEXIBEL! PÅHITTIG! TÅLMODIG!”
Några ser tillbaka på läraren som uppmuntrade till att söka vidare och tro på sig själv och sin musikalitet! Den som öppnade för den tidiga musiken. ”Det här är min musik.” “Utan honom hade jag inte varit här.”
Ibland får en blockflöjtslärare betydelse för att den inte varit uppmuntrande eller kunnig. Detta kan få eleven att söka sig vidare och satsa på detta underbara instrument, trots allt. “Min blockflöjtslärare tyckte att jag inte var musikalisk. Nu pluggar jag på musikhögskolan.” Ibland kanske man tycker att ens lärare var sträng men att man lärt sig mycket som man är tacksam över eller anledningen till att man överlevde sina tonår. Någon kan vara “så himla underbar och inspirerande och hon gör varje lektion magisk!”
En och annan kommer inte ihåg själva undervisningen, men att tidigt få spela i ensembler stärkte lusten att fortsätta. Någon minns sin blockflöjtslärare som “...inte brydde sig om ifall jag spelade fel toner, att det var kul att spela tillsammans oavsett.“
Det sociala, att se varje elev och arbeta för att alla ska vara inkluderade och ha kul under både undervisning och sociala aktiviteter ger också intryck och avtryck, att blockflöjt är välkomnande. Blockflöjtslärarens engagemang minns man, den som alltid fick eleverna att kunna spela med, alla resor som gjorts och all musik som spelats.
Att bli helt knockad första gången man hör sin framtida blockflöjtslärare spela, träffa en lärare som gör blockflöjtsspelet mer fritt och sångbart, bli visad viktiga delar av att spela musik. “En bra kombination av pedagogik och få det större sammanhanget!” Helt enkelt...
Någon minns hur läraren förklarade att man ska artikulera för att “Då blir det lättare att spela!” “Ett jättebra argument för jag är LAT!” Någon annan skriver om sin lärare att “hon gör så att blockflöjten inte bara är ett redskap. Utan en del av dig!”

Till sist: ”Ge inte upp, träna mycket och ha kul. Man lär sig nytt varje gång.”

Blockflöjtsfrossa arrangerades i samarbete med: