Moderna flöjter i samspel med fiol

 

Jag har i många år spelat svensk folkmusik på blockflöjt. Den musik som jag spelar är en fioltradition, och det har till stor del format låtarna. Det känns därför naturligt att följa fiolens frasering, annars får man inte med låtens karaktär. Men sedan blir det alltid några små ändringar. Ibland kan det vara något som helt enkelt ligger illa till på blockflöjt (t ex en drill som råkar ligga på gränsen mellan två register på flöjten), och just där kan jag inte följa fiolen. Å andra sidan lägger jag så måningom till egna utsmyckningar på låtarna, framför allt förslag men ibland också någon drill, utifrån vad som är tacksamt att göra på blockflöjt.

 

Från början spelade jag enbart sopranblockflöjt, och under många år använde jag barocksopraner av modell Moeck Rottenburgh, i palisander och ebenholz. Och jag tyckte att större flöjter var för tonsvaga, särskilt i det låga registret, för att fungera ihop med fioler, och även för dansspel. Men även sopranen är ganska svag i det låga registret.

 

För ca 20 år sedan upptäckte jag Mollenhauers moderna altblockflöjt. I och med att en modern blockflöjt har rena övertoner så svänger övertonerna med och förstärker de låga tonerna. En barockflöjt har inte rena övertoner och det gör att övertonerna dämpar de låga tonerna. Så nu hade jag hittat en tillräckligt ljudstark alt, som var användbar även i det låga registret. Alten ligger dock ”fel” i tonomfång, så det är inte så många låtar som går att spela på alt, men de låtar med litet omfång (ca en oktav) som bara ligger på fiolens två översta strängar funkar bra. Då spelar jag också i samma oktav som fiolen. Det kan även tilläggas att alten är sämre vad gäller tonart, och jag spelar ogärna A-dur på alten. OK, nu hade jag både sopran och alt. Och så småningom blev det även en modern sopran.

 

Sedan fick jag tips från Göran Månsson om de ”RA-flöjter” som Ragnar Arvidsson tillverkade. En sorts hybrid mellan renässans- och barockblockflöjt (nästan cylindrisk borrning, med en kraftig förträngning längst ner!). Ljudstarka flöjter, med stark ton även i låga registret. Jag köpte både sopran och G-alt av Ragnar. G-alten är användbar för vissa låtar i A.

 

Och sedan tog Ragnar fram en modern tenor, som bygger på samma principer som Mollenhauers moderna blockflöjter. Äntligen en tenor med tillräcklig volym!

 

I samspel med fiol använder jag idag mest sopran (RA-flöjt och Mollenhauers moderna) och tenor (Ragnars moderna). Då har jag ett register som motsvarar fiolens omfång. Ibland använder jag altar för låtar med begränsat tonomfång (ofta F-alt för D-låtar och G-alt för A-låtar).

För rent solospel använder jag oftast altar (F- och G-alt). Då får musiken helt enkelt klinga en kvart eller kvint högre än på fiolen. Alten har en fylligare klang än sopranen, men är mindre klumpig än tenoren.

 

Sommaren 2021 utökades flöjtsamlingen med ytterligare en flöjt. En Eagle Classic Alto från Adriana Breukink. En fantastisk flöjt, men mycket kraftfull klang. Jämfört med traditionella blockflöjter så har den en vidare borrning. Den har till och med vidare borrning än Mollenhauers moderna blockflöjter, och dessutom så har den ett labium av metall! Det tar tid att lära sig spela på en Eagle, men nu, efter snart ett år, så känner jag att jag börjar få kontroll över den. Jag är ännu inte riktigt vän med de högsta tonerna, men Eagle-flöjten  kommer att bli en fantastisk flöjt för solospel till dans – den når ut över ett stort dansgolv utan förstärkning.

 

Finns det då några nackdelar med moderna flöjter? Jag kan se två. De är förhållandevis dyra. Och om man spelar tidig musik, då är de inte godkända som tidstypiska instrument. Men jag som spelar svensk folkmusik behöver inte bry mig om vad som är tidstypiskt. Det finns ingen gammal tradition av blockflöjtsspel inom svensk folkmusik, och därför är blockflöjt inte ett godkänt instrument för Zornmärkesuppspelningar (den som har Zornmärke i silver kan kalla sig riksspelman). Men det är i stort sett bara för Zornmärkesuppspelningar som det finns sådana begränsningar. I alla andra sammanhang kan jag helt enkelt de instrument som fungerar bäst för den musik som jag spelar idag.

 

---------------------------------

 

Här kan du se FB-filmer på Lars-Gunnars spel

 

Text: Lars-Gunnar Franzén

23 May 2022