Intervjuad av musikmagasinet

 

Katarina Widell vill arbeta för att tvätta bort alla fördomar som fortfarande finns om blockflöjten i Sverige. Hon vill också tvätta bort idén om att symfoniorkestrar ska vara det stora flaggskeppet. Här har vi fyrbarnsmamma som övar vid spisen då barnen äter middag. Idag möter vi Katarina Widell.

Katarina började sin blockflöjtskarriär som 6-åring på Västerås Kulturskola. Sporren att få spela tillsammans med äldre tjejer och för en inspirerade blockflöjtslärare gav resultatet att Katarina fastnade direkt. Studierna och arbete tog Katarina till Stockholm men idag har hon landat med sin familj i Värmländska Kil. Katarina har ett långt CV med hela världen som arbetsplats. Jag frågar Katarina vad som är det bästa med jobbet: Det bästa är att kunna överraska och få spela musik jag tycker om. Tack vare blockflöjten har jag fått turnéra över hela världen och träffat fantastiska människor. Inspirationen kommer oftast ur glädjen av att få spela tillsammans med andra människor. Övning är inte alltid rolig, men jag fokuserar oftast på att jag i slutändan får glädja andra människor med musik och artisteri. Nästan alla mina gigs har nu ställts in på grund av olika Covid-restriktioner i Sverige, Norge och Danmark. Jag har istället gjort en del digitala projekt med appen Acapella från Mixcord. Projekt på gång: Konserter i Växjö, Solna, Skara/Falkenberg, Drammen och Nora. Allt tillsammans med min kvartett, Woodpeckers blockflöjtskvartett. 

 

Med hela världen som arbetsplats så tar Katarinas bästa blockflöjtsminne oss till London, England: En fantastisk upplevelse jag hade för några år sedan var när jag spelade på Proms i Royal Albert Hall (bild nedan). Tillsammans med Svenska kammarorkestern och solisterna Pekka Kuusisto och Per Gross spelade jag Brandenburgkonsert nr 4 av Bach. En lika fin upplevelse var när jag fick ett röstmeddelande av en före detta elev som berättade hur min undervisning i scenisk beredskap format och inspirerat dennes musikaliska bana. Otrolig varm känsla att höra sådant. Det gör det värt varenda sekund jag spenderat i övningsrummet.

 

Hur laddar man upp för Royal Albert Hall!? Katarina beskriver sin övningsrutin så här: Jag börjar alltid med skalor, kromatiskt i trioler. Legato först, enkeltunga, dubbeltunga osv. Därefter kör jag lite drillövningar för att få igång fingrarna. Har jag en konsert och det börjar närma sig konsertdatum spelar jag igenom hela konsertprogrammet som om det vore konsert på riktigt. Vad som än händer, som ett genrep. Därefter går jag in och detaljövar. Men oftast blir det övning vid spisen samtidigt som barnen äter middag.


Till hösten väntar skivinspelning tillsammans med blockflöjtskvartetten Woodpeckers. Men redan nästa helg får vi lyssna till kvartetten. Sveriges Radio har nämligen gjort en intervju för Musikmagasinet tillsammans med Katarina, Woodpeckers och Katarinas två elever. Den som väntar på något gott..!

 

____________________________________

 

 

Länkar för att se mer av Katarina Widell:

 

Kommande Musikmagasinet 19 juni 18.03

programmet publiceras även i Tollas musikaliska 22 juni 16.01

Katarina Widell - hemsida

Porträttbild Katarina

Foto: Carl Bruce

 

Svartvit Katarina backstage Royal Albert Hall

Foto: Nikolaj Lund

 

Woodpeckers blockflöjtskvartett

Foto: Reinhard Wilting

Text: Alexandra Larsson

13 Jun 2021