I varje låt finns det en plats för blockflöjten

När Evanlyns farmor avslöjade att hon spelat blockflöjt som liten plockades den äldre men fungerade blockflöjten fram och Evanlyn var ´hooked´. Evanlyn var 8 år och blockflöjtsstudierna tog fart via Kulturskolan i Sundsvall. Tidigt började Evanlyn också att studera andra instrument och listan över de instrument hen bemästrar kan göras lång, tin whistle, tvärflöjt, gitarrer, svensk säckpipa, saxofon, cello klarinett och så vidare. Evanlyn skriver i vår mejl-intervju: Jag älskar att lära mig nya instrument och tekniker, det är något jag aldrig kommer sluta med.

 

Jag blir alltid så imponerad av människor som tar sig an flera olika instrument, jag tycker det är en sådan wow-faktor. Men nu ska vi fokusera och ringa in oss på vårat gemensamma, blockflöjten. Evanlyn spelar alla storlekar. I somras under Bäckedals-kursen fick Evanlyn testspela på en Kontrabas och sedan dess är en Kontrabas Evanlyns drömflöjt, sparandet har redan startat. Just därför är det så roligt att Evanlyn sedan skriver till mig att hens favoritflöjt är den lilla sopraninon. Med sopraninon är det klangen som Evanlyn fastnat för och hen påpekar att den används alldeles för sällan.

 

Inspirationen till spelet hittar Evanlyn i variationen, variationen mellan de olika storlekarna i blockflöjtsfamiljen (håller med! red. anm.) men också variationen i olika spelstilar och genrer. Ett övningspass börjar allt som oftast med uppvärmning till Spotify, här väljs en bra låt ut och blockflöjten får hänga med. Eftersom vår huvudperson i artikeln är full av överraskningar så kommer här nästa scoop - favoritgenren är ROCK, POP och METAL på blockflöjt! Ja såklart, jag är inte förvånad eftersom det är Evanlyn vi pratar om här. Fantastiskt. Jag upplever ofta att modern musik går halvbra tillsammans med blockflöjten, jag älskar tex Lalehs musik och skulle spela melodin i en av hennes låtar - det var samma ton, i flera takter… inte så blockflöjts-snyggt. Det här måste vi ta reda på, hur gör Evanlyn för att spela till rock, pop och metal? Hen skriver:

 

Jag tycker att det är kul att testa olika genrer på blockflöjt och jobba med hur uttrycket för varje genre kan "översättas" till blockflöjten. Det mesta jag jobbar med är olika ansatser och kompfigurer, vilket generellt sätt brukar fungera bäst med metal/rock. Såklart är dessa genrer inte alltid anpassade för blockflöjten, så en får vara lite kreativ och hitta nya uttryck på flöjten som olika överblåsningar, alternativa fingersättningar samt ansatser och bakblåsningar.

 

 

För metal så brukar jag jobba mer med tenor och bas för att få samma driv med tuggande komp och rytmiseradekompfigurer med många olika ansatser och tekniker med luftströmmen. Ovanpå det så lägger jag oftast en sopranino, sopran eller alt melodi eller improvisation, vilket bygger upp till en melodiös metal. För att kunna få in rätt känsla brukar jag även koppla in min dist-pedal till tenor eller basflöjten för att verkligen få fram metal-känslan, samt loop-pedal för att kunna öva på att bygga riff och komp.

 

Rock är i mångt och mycket liknande metalen, åtminstone blir det sätt jag arbetar med blockflöjten liknande, dock mer harmonisk och jag brukar ofta arbeta med att spela powerchords på två flöjter samtidigt (oftast sopran+ alt, eller tenor+ alt), då det är ett ackord bestående av endast två toner. Och om jag spelar melodierna så brukar jag oftast smycka ut dem med ornament samt göra egna improvisationer samt solon på samma ställen där gitarren oftast tar över.

 

Pop är väl också liknande rock, dock enklare i sin uppbyggnad. När jag spelar till pop så är det oftast melodin med utsmyckningar eller att jag hittar på egna stämmor och parallellamelodier till huvudmelodin.

 

Det är sant i mångt och mycket att modern musik inte alltid är så varierad av sig. I de flesta fall så brukar jag spela "äldre" musik som är den jag oftast lyssnar på och som jag växt upp med, ex. David Bowie, The Doors, Little Richard, Metallica, Rage Against The Machine, för att nämna några. I deras arrangemang så är oftast melodierna rätt utvecklade och jag kan arbeta med dem. Dock, om jag ska arbeta med modern musik, till exempel det som spelar på radion eller liknande, så brukar jag försöka hitta roliga rytmiseringar som är kompetent jag kan arbeta med, konstruera egna solon samt hitta parallella melodier.

För att just göra det blockflöjts vänligt så försöker jag alltid att tänka hur jag kan forma det ljud som flöjten har och hur den kan bete sig, men aldrig förvränga kärnani dess karaktär till ett annat instrument, utan hitta en plats för blockflöjten i låten, för det finns en plats, ibland får en bara leta lite.”

 

Undertecknad är både imponerad och inspirerad. Tack Evanlyn för att du berättar om din kärlek till de olika, kanske ovanliga, genrerna för blockflöjten. Nu går vi alla och drar på en favoritlåt på Spotify och hakar på! Någonstans finns det alltid en plats för en blockflöjt, det ska man alltid komma ihåg.

 

 

---------------------

Youtubefilm när Evanlyn spelar Kontrabas - Du hittar till Evanlyns Youtubekanal via länken - massor av blockflöjt!

 

Youtubefilm Majkens visa & liten folkvisa, kontrabas

Evanlyn kör Rock på Blockflöjt! 

 

Text: Alexandra Larsson

22 May 2023