Blockflöjten tog hobbysar till Norge

Jag sitter i stugan i Högakusten och skriver den här artikeln, det är den 3 november och snöstorm utanför fönstret. Dagens artikel på Blockflöjt Sverige ska handla om vår resa till Nord Norge i augusti. Jag blir alldeles varm och lycklig när jag tittar tillbaka på bilderna. Tänk - att blockflöten tog mig till Norge - till scenen i Norge. Det är mäktigt och jag är så otroligt tacksam.

Det ska erkännas att jag innan i somras aldrig varit på en spelmans-stämma. Aldrig, fast jag vuxit upp i Dalarna. I somras checkade jag av både horn- och pipstämman i Karls Tövåsens fäbod, Bingsjöstämman - fick stå scenen även där(!) och tillslut Kalottspel i Norge. NORGE! Jag tror det var i februari som Göran Månsson la ut på Facebook att han planerade en resa till Kalottspel, det skulle vara stämma, kurs i pipspel och även små framträdanden på scenen. Jag kollade det snabbaste av med familjen och arbetsschemat och kunde skicka iväg ett mejl till Göran om att jag ville med. Sen började den låånga väntan till augusti.

Tågresorna upp till Norge var ett skämt och det landande i att vi bestämde oss för att åka minibuss upp, 145 mil enkel väg, vi hade också Lena med oss som bestämde sig för att ta flyget. Resan startade tidigt onsdag morgon då Annika startade med minibussen i Uppsala, jag klev på tåget i Gagnef och Harald fick åka ersättningsbuss från Östersund. Göran och Yasuko tog bilen från Haverö. När vi alla nått Sundsvall var vi samlade i en och samma minibuss, och resan drog igång på riktigt! Vi delade upp resan med en natt i Luleå (bilden ovan, middag i Luleå) på vägen upp. Torsdagen startade tidigt med Donken-frukost och avfärd mot Norska gränsen. Vi kom fram till Målselv och Kalottspel 20 minuter in i invigningen, vi smög oss in i lokalen och fick lyssna på en jojk till småkrypen. Gruppen är oeniga om det var det värsta eller bästa vi hört *skratt*. Det småduggagade litegran och vi delade upp oss för att hitta våra olika boenden, undertecknad och Harlad tältade, för att sammanstråla igen till middag i festivalområdet.

Youtube: Övning i bilen påväg till Norge.

Fredagen bestod av kurs ledd av vår expert, kursledare och rese-arrangör Göran Månsson, vi började i ett klassrum men fick sedan flytta oss upp till Mariannes fina altan. Med usikt över de Norska fjällen. Som alltid så fick vi lära oss jätteroliga låtar och huvudnumret, enligt mig, var en polska efter Hillevi Öberg. Kursen genomförs genom att Göran lär ut del för del på gehör och tillslut så har vi hela låten tillsammans. Vi får också spela in alla låtar så vi kan fortsätta öva efter kursen.

När vi kursat klart hade vi ett gediget konsertprogram att följa med till exempel Kajsa Balto, Hendelser i Nord, Månsson och Comén och Kartellet. Det var buskspel i matsalen och jag drack min livs första öl, Kalottspels egna festivalöl. På kvällen fick vi dansa folkdanser och vad vi hade roligt!

Under lördagen höll Göran en kursdag för nybörjare och vi som kursat dag ett hade en dag att göra lite olika aktiviteter på, Harald han badade i den kalla älven, jag, Lena och Lenas man gick upp på fjället och spelade där. Annika följde konsertprogrammet och lyssnade på magisk musik. Vi satt även och jammade tillsammans i tälten på festivalområdet.

Till kvällen vad det dags att spela upp till dans. Vi valde några låtar vi spelat in oss på sedan tidigare och la till de nya från kursdagen. Vi ska erkänna att när vi började med träpipsvalsen så stirrade de lite konstigt på oss från dansgolvet och INGEN dansade. Jag kände hur paniken kom och undrade hur vi skulle överleva 30 minuter till. Sedan kom det en ljudtekniker och sa att vi måste längre fram mot micarna och på andra låten blev det fart! Vilken känsla att få spela till ett stort dansgolv som snurrar i takt. Kanske blev jag extra golvad eftersom det var min tredje stämma och första gången jag spelade upp till dans. Helt klart något jag vill uppleva igen - helst i Norge.

Behöver jag säga att jag vaknade i tältet vid 4 på natten mellan fre-lör och vid 5 lör-sön och hörde fortfarande festivalen pågå på andra sidan vägen. Underbart.

Grønkampen 652 möh

De här dagarna skapade så otroligt många minnen att jag har världens lyckligaste känsla i kroppen när jag kollar igenom alla bilder och minns tillbaka. Tidigt söndag morgon packade vi in oss i minibussen för att börja rulla de ca 150 milen hem igen. Den här gången en lite längre körning till Umeå där vi tog en paus-natt innan vi fortsatte till Sundsvall - Gävle och tillslut Uppsala. Bilen, som Göran hörde direkt i Sundsvall (på vägen upp), spelade tonen för dåligt hjullager höll hela vägen trots att tonen blev högre och högre för varje mil.

Skämten i bilen var på en helt annan nivå på vägen hem än upp, efter 5 dagar tillsammans. Så roligt vi hade, vi skrattade så tårarna sprutade.

Jag vill checka in det här som en DRÖMRESA. TACK NORGE!
Tack till Göran som arrangerade och bjöd in oss gamla elever och TACK Marianne, arrangör på Kalottspel för det fina omhändertagandet.

Jag har knappt kunna välja ut bilder till artikeln så fler bilder och minnen hittar du på min Instagram: @sparfalexandra. Det finns en höjdpunkt sparad från helgen, den heter Nord Norge.

Här hittar ni festivalens hemsida: länk här.