YOUTUBEKLIPP:
Voice flute
En voice flute är en flöjt där lägsta tonen är D, det är lite oklart om en voice flute "är" en lite större alt eller en lite mindre tenor... ? Men den passar inte helt och lätt in i blockflöljtsfamiljen mellan alten och tenoren - den är alltså en egen variant av flöjt. En Voice flute går i D för att bättre passa våra sångröster och ofta spelas samma repertoar som för traversflöjterna. Sarah Jeffery berättar i sin youtubevideo att den används ofta till att spela flöjtmusik från den Franska barocken.
Länk till Sarahs fantastiksa video om voice flute.
Traversflöjt
Traversflöjten är föregångaren till dagens tvärflöjt. Visste du att tvärflöjterna räknas som ett träblåsinstrument (fast de moderna tvärflöjterna vi ser är i metall)? De första tvärflöjterna var nämligen i trä och benämdes som Traversflöjt. Det finns mycket tidiga traversflöjter, redan från 800-talet f.Kr. Men de hade sin storhetstid under renässans och barocken. Som ni ser så har den inte lika många klaffar som dagens tvärflöjter, renässansflöjterna har ofta inga klaffar alls medans barocktraverserna har en klaff.
Bilden: fr.vä: Irish flute, Barocktravers, Klassisk travers & Modern flöjt i trä.
Foto & ägare: Kristine West
415 Hz eller 440 Hz?
En "modern" blockflöjt har ett A som ligger på 440 Hz, det här är en standalisering som gäller för moderna instrument, det här gör att vi ganska lätt kan spela tillsammans och stämma bra överrens.
Det finns dock massor av gamla instrument kvar där man hör att instrumenten förr hade väldigt olika pitch (hur högt eller långt tonen ligger). Det fanns inget som var standard. Därför finns det flöjter med "barock-pitch" som då har ett A på 415Hz - typiskt för barocktiden. Det finns även flöjter som både är högre eller lägre.
Borde man köpa en flöjt i barockpitch? -Om du har vänner med barockpitch - ja! Är det bara du som har en 415-flöjt så blir det svårt att stämma med andra blockflöjtister.
Länk till Sarah Jefferys Youtubeklipp.
Hjälpgrepp, Pianogrepp eller Fortegrepp
Tack och lov (säger jag) så finns det en "standard" för hur man tar de vanliga greppen/tonera tas på en blockflöjt idag (de stora fabrikstillverkarna följer samma grund). Men varje flöjt är individuell och om man råkar ha en flöjt i händerna som inte låter riktigt rätt i tonen så kan man kanske lösa det med att ta ett annat grepp, till exempel kan man lägga till eller ta bort ett finger (eller halvt hål) för att se om tonen låter bättre.
Dessutom kan man experimentera på hjälpgrepp, pianogrepp och fortegrepp.
Vänster hand: Tumme 0, Pekfinger 1, Långfinger 2, Ringfinger 3.
Höger hand: Pekfinger 4, Långfinger 5, Ringfinger 6, Lillfinger 7.
Hjälpgrepp används till exempel om du ska vara snabb genom en passage och greppen här svåra för fingrarna att göra snabbt. Då kan man använda sig av hjälpgrepp. Ett vanligt exempel är drillen från C2 till B1 (C-flöjt) C: 02 och B: 01. Då är det lättare att drilla med finger 3.
C: 02 B: 023. B- tas med hjälpgrepp.
För att en ton på blockflöjten ska låta bra behöver den ha rätt mängd luft. Att spela piano (svagare) eller forte (starkare) går alltså inte att fixa med hur hårt man blåser. Ska man spela svagare eller starkare kan man hitta andra grepp för att tonen ska ligga kvar på pitch men ge illusionen av piano eller forte, pianogrepp eller fortegrepp.
Gaffelgrepp är ett uttryck för att ta grepp där inte alla fingrar anväds i rad. Tex: Bb på C-flöjt: 01 34
Hur ska man veta vart man börjar, tar vad eller va? Köper du en fabrikstillverkad flöjt kommer den mest troligt med en grepptabell =)
TRÄSLAG: Grenadill och Ebenholts (Ebenholz)
Grenadill och Enebholts är två svara, hårda träslag som ofta används i byggen av instrumet (eller de svarta schackpjäserna).
Grenadill kommer från Central Amerika och tillhör gruppen Rosenträ.
Ebenholts växer i tropiska regnskogar i Afrika och Asien.
Bilden: Moeck Rottenburgh Tenor och Alt i Grenadill.
Foto & ägare: Sparf Alexandra Larsson
STORA Blockflöjtsfamiljen,
PAETZOLDS fyrkantiga blockflöjter.
I youtubeklippet ovan kan du se en beskrivning av blockflöjtsfamiljen, den lilla sättningen som startar på Garklein och går upp till bas-blockflöjten. Men det stannar inte där, blockflöjterna blir ännu större!
I den stora sättningen är basen den minsta.
Storlekarna går uppåt i följande:
Bas
Great Bass (Storbas),
Contrabass (Kontrabas),
Subgreatbass,
Subcontrabass.
(Obs! Namnen kan vara lite förvirrande faktiskt, speciellt när det byter mellan språk och översättningar, några kallar Kontrabasen för Subkontrabas).
De stora tillverkarna har, i några av sina serier, upp till Kontrabasen, de störsa flöjterna till stora ensembler är handtillverkade av privata byggare.
En som satsat stort på de stora blockflöjterna är Herbert Peatzold (hans släkting startade utvecklingen) de tog fram de fyrkantiga blockflöjterna, då med basen som den minsta och Sub Kontra basen som den största (se bilden). Idag finns hans flöjter även i tenor. Nyaste utvecklingen är direktblås och även 3D-printade flöjter. Fränt.
Den fyrkantiga formen kommer ifrån de allra första fyrkantiga piporna på kyrkorglar.